MB Rosenbauer F8

Mercedes-Benz 2632 / Rosenbauer F8 Crashtender tilgik Flyvevåbnet i 1976. Rosenbaueren, eller F8’eren, som den også kaldtes blev anskaffet som en færdig crashtender fra det østrigske firma. F8’eren stod for udfasning allerede fra omkring årtusindeskiftet, men kom til at forblive i drift helt frem til Flyvematerielkommandoens nedlukning i 2006.

Crashtenderen er et terrængående slukningskøretøj beregnet til førsteindsats ved flyhaveri samt brandslukning med en besætning på 3 mand, men kan betjenes af 2 mand, chauffør og vandkanonpasser. Køretøjet drives frem af en 4-takt vandkølet V10 dieselmotor af typen ZF 5S-110 GPA med 8 fremadgear, 1 bak- og krybegear, med træk på alle 3 aksler, der har tvær- og langspær, samt et kraftudtag til pumpen, der kan arbejde under kørslen.

Den brandtekniske opbygning er en standardopbygning Foamatic 8000/800 fra K.G. Rosenbauer, med en vandtank på 8000 liter og en skumtank på 800 liter. Pumpen er en Rosenbauer 54000 11R med en ydelse på 3200 liter/min. ved 10 bar, med automatisk skumtilblandersystem Foamatic til en monitor af typen Rosenbauer RM50N el-styret med en ydelse på 3000 liter/min. ved 10 bar. Kastelængden er 60 meter.

Foto: FLYHIS

Til opbygningen hører også diverse tilkoblinger til vandforsyning og afgang for både vand og skum, front- og undervognsdyser til vognens egen beskyttelse, samt 2×30 meter sideslanger med skumrør og tågepistol.

Flyvevåbnet har senere, da Unimog redningsvogn udgik, ændret på køretøjet, så det nu også medfører et 70 liters Halon 1211 slukningsanlæg, udstyr til fuld åndedrætsbeskyttelse mod røg, gasarter og værsker, hydralisk frigørelsesværktøj, luft løftepuder til 4 tons, motorsav og motorskærer, stige, specialværktøj til fly, bl.a. låsepinde for katapultsæder og lås til flyunderstel, førstehjælpsudstyr samt et el-spil, som let kan flyttes fra forenden til bagenden eller til anden Rosenbauer crashtender.